четвъртък, юли 10, 2025
20.8 C
София

Парламентът прие промени в Закона за жп транспорта

Народното събрание прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт. Измененията са внесени от Министерския съвет и бяха подкрепени със 114 гласа „за“, 48 „против“ и без „въздържал се“, предаде БТА.

В доклада на комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове се посочва, че предлаганите законодателни изменения са във връзка с процедура за нарушение срещу Република България, свързано с непълното транспониране на европейска директива. „Настоящото законодателство не съдържа изискване управителят на инфраструктурата да действа по недискриминационен начин при планиране на дейностите по поддръжка. Не е предвидена възможност той да възлага свои функции на други субекти при спазване на изискванията на директивата. Липсва и правна уредба, която да дава право на регулаторния орган да извършва проверки и да предприема коригиращи действия по своя инициатива при наличие на дискриминация, пазарни нарушения или други нежелани тенденции“, се посочва в доклада.

По време на дискусията народният представител Никола Димитров от „Възраждане“ посочи, че с промените се отдават печеливши държавни дейности на концесия. Този законопроект предвижда трасета, собственост на НКЖИ, да бъдат давани на концесионери, които да събират концесионна такса и които да поддържат, не да изграждат нови трасета, добави депутатът. Нашите опасения са, че определени линии ще бъдат давани на определени компании за неопределени печалби, заяви колегата му Димчо Димчев.

Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов обясни, че тук става дума за грешки, допуснати при транспонирането на директива. Член 10 от Закона за железопътния транспорт е в нарушение на директивата, тъй като забранява прехвърлянето на основните функции на управителя на инфраструктурата. Съгласно член 7 в директивата на управителя на инфраструктурата следва да бъде разрешено да възлага (прехвърля) някои от своите функции на друг субект, включително своите основни функции, ако реши, обясни министърът.  В момента внасяме коректният текст, който трябва да стане част от Закона за железопътния транспорт. Той обърна внимание, че няма печеливши и непечеливши линии. Колеги, няма такова нещо като печеливши линии като инфраструктура, както няма и печеливши жици по контактната мрежа, каза Караджов. Инфраструктурата получава пари от железопътните оператори – НКЖИ е единствен собственик на тази инфраструктура, добави той.  Това е много шум за нищо, добави той. 

Горещи новини

Кметът на „Илинден“ обвини Столична община в бездействие заради незаконни палатки, сметище и пожар

Кметът на район „Илинден“ Емил Бранчевски остро разкритикува бездействието...

Разпитват бившия енергиен министър Росен Христов

Росен Христов влезе на разпит в сградата на ДАНС,...

Митов: Има задържани при акцията на ГДБОП срещу фабрика за цигари

Има задържани при акцията на Главна дирекция "Борба с...

Теми

Кметът на „Илинден“ обвини Столична община в бездействие заради незаконни палатки, сметище и пожар

Кметът на район „Илинден“ Емил Бранчевски остро разкритикува бездействието...

Разпитват бившия енергиен министър Росен Христов

Росен Христов влезе на разпит в сградата на ДАНС,...

Митов: Има задържани при акцията на ГДБОП срещу фабрика за цигари

Има задържани при акцията на Главна дирекция "Борба с...

Депутатите приеха промени, свързани с „Гражданската отговорност“

Депутатите приеха промени, свързани със застраховката "Гражданска отговорност", предаде...

Други публикации

Популярни категории